۱۳۹۰ مرداد ۹, یکشنبه

بهمن احمدی امویی برنده جایزه جهانی "هلمن-همت"


جایزه هلمن-همت به آن دسته نویسندگانی تعلق می گیرد که بخاطر فعالیتهایشان به خاطرآزادی بیان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

 
به گزارش کلمه "هلمن و همت هر دو به خاطر باورها و وابستگی های سیاسی شان توسط هیئت ویژه کنگره بازجویی شده بودند. هلمن سختی های زیادی کشید و سالهای سال برای پیدا کردن شغل هم دچار مشکل بود . همت هم مدتی را در زندان گذراند.
از میان برندگان فارسی زبان این جایزه می توان به نام های احمد شاملو، عباس معروفی، هوشنگ گلشیری، علی اشرف درویشیان، سیمین بهبهانی، علی افشاری نام برد.
امسال به جز احمدی عمویی، جایزه هلمن –همت به چند فعال دیگر ایرانی نیز تعلق گرفته است که به زودی اسامی آنها نیز از سوی این موسسه اعلام خواهد شد."

 
بهمن احمدی امویی روزنامه نگاری که به جرم منتقد بودن از عملکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب در سی تیرماه 1388 در منزلشان دستگیر شدند، و بعد از 8 ماه ایشان را به جرم اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رئیس جمهوری، و انتشار شعری حماسی به پنج سال زندان تعزیری محکوم کردند.

ژیلا بنی یعقوب همسر بهمن احمدی امویی  که پیش از آن در سال 2009 برنده جایزه شجاعت در روزنامه نگاری شده بود ، در دادگاه به حکم سنگین یکسال حبس تعزیری سی سال محرومیت از روزنامه نگاری محکوم شد. جرم ایشان تبلیغ علیه نظام و جرم خنده داری که ایشان در اینترنت وبلاگ شخصی دارند در صورتی که از مراجع دولتی مجوز نگرفتند! آیا صدها هزار نفری که در ایران وبلاگ شخصی دارند از مراجع دولتی مجوز رسمی دارند!؟ یا جای همه آنها در زندان است!؟

 
کوچکترین خواستار هر جامعه مدنی داشتن آزادی بیان است، وقتی دولتهای اقتدار گرا و تمامت خواه برای خود نمایی و نشان دادن مشروعیت خود به دولتهای دیگر برای مدت کوتاهی تا حدی این آزادی را در اختیار مردم میگذارند و بعد از آن که دستها راحت تر به قلم میرود و لبها کمی تند تر حرکت میکند  دست به چنان سرکوبی می زنند که دنیا رو به حیرت وامیدارند... و آن وقت است که دست به تهمت و افطرا میزنند... 

 
به امید روزی که زندان از نقش دانشگاه در بیاید و اساتیدمان را باز کنار خود ببینیم.

" یادی از روز تولد بهمن امویی عزیز در پاریس"


هیچ نظری موجود نیست: